/* UA-151319063-2 */ Innerlijke criticus - SaskiaZeelenberg

Het is vaak heel druk in ons hoofd met allerlei gedachten aan één stuk door en het houdt maar niet op. Over gisteren, vorig jaar, 30 jaar geleden, vanochtend, morgen en volgende week. Gedachten buitelen over elkaar heen. Ik heb wel eens gelezen dat we 50 gedachten per minuut hebben, dat is per dag 40-60.000 gedachten (slaap niet meegerekend)!!

Wat ik zelf ervaar en ook zie bij mijn cliënten is dat veel van deze gedachten heel kritisch zijn naar onszelf. Heb ik het wel goed gedaan? Had je je niet wat beter moeten voorbereiden? Je had je mond moeten houden! Dit wordt ook wel de innerlijke criticus genoemd. Dodelijk vermoeiend als je jezelf de hele dag zo aan het toespreken bent. Vaak zit het woord ‘moeten’ erin: het moet perfect, je moet je best doen, je moet vriendelijk zijn.

Misschien verwacht je het niet, maar deze innerlijke criticus heeft het goed met ons voor en heeft een positieve intentie. Het wil ons beschermen voor falen en afwijzing. Het zijn vaak stemmen uit het verleden van onze opvoeders die het beste met ons voor hadden. Deze stemmen internaliseer je en blijf je jezelf, ook als volwassene, nog steeds toespreken.

Wat kun je hieraan doen vraag je je misschien af?

  • Als eerste is het belangrijk om je bewust te worden van deze kritisch stemmen. Welke boodschap vertellen zij jou keer op keer?
  • Als je zo’n innerlijke criticus waarneemt, adem dan een paar keer bewust in en uit en ervaar wat dit met je doet.
  • Realiseer je vervolgens dat jij je innerlijke criticus niet bent, maar dat dit onderdeel van je is.
  • Adem een paar keer bewust in en uit.
  • Vervolgens kun je je afvragen wat de positieve intentie is van deze innerlijke criticus. Waarvoor wil hij je beschermen?
  • Adem een paar keer bewust in en uit.
  • Je kunt je innerlijke criticus bedanken voor de waarschuwing en je aandacht richten op jezelf een boodschap te vertellen die helpend is. Zoals: het hoeft niet perfect, niet iedereen hoeft me aardig te vinden, ik mag mijn mening uiten.
  • Adem een paar keer bewust in en uit.
  • Wees mild naar jezelf en je innerlijke criticus. Bedenk bijvoorbeeld wat je zou doen als je je eigen beste vriendin was? Naar haar glimlachen? Een arm om haar heen slaan? Samen iets leuks doen?
  • Adem een paar keer bewust in en uit en word je gewaar van de ruimte die daardoor ontstaat. Door de ademhaling kan ruimte ontstaan tussen jou en je innerlijke criticus. Je neemt daarmee namelijk afstand van die drukke stemmen in je hoofd en verlegt je aandacht naar je ademhaling en het effect daarvan op je lichaam.
  • Herhaal bovenstaande stappen, de kritische stemmetjes zijn vaak hardnekkig en zullen aandacht blijven vragen. Het is aan jou om je hier iedere keer weer bewust van te worden en daarin mild naar jezelf te blijven.